Een van de sterren in de nieuwe Star Warsfilm The Force Awakens is ongetwijfeld BB-8, het schattige robotje dat een onderlichaam heeft in de vorm van een bal. Een Amerikaanse speelgoedmaker verdient ineens bakken met geld in aanloop naar de première.

Met het halfronde hoofd lijkt BB-8 in elk geval een knipoog naar de wereldberoemde R2-D2. Maar sinds de trailers van The Force Awakens zijn gelanceerd, is de kleine droid niet meer van het internet af te slaan – zoals overigens alle details van de aankondigingen haarfijn worden geanalyseerd.

In de eindejaarsgekte zo voor de feestdagen heeft één Amerikaanse speelgoedmaker een slag geslagen. Sphero maakt al robots met een balvormig lichaam. Ze zijn radiografisch bestuurbaar en beginnen hun weg naar consumenten te vinden. Sphero verkocht in de laatste jaren een half miljoen van de rolrobots.

‘Precies ónze robot’

Adam Wilson, oprichter van Sphero, vertelt aan Bloomberg hoe hij in contact kwam met Disney. “We mochten pitchen voor een plek in de nieuwe incubator van Disney. Je krijgt dan 15 minuten de tijd om je start-up te laten zien aan Bob Iger, de CEO. En aan het eind van onze presentatie zegt hij: ‘Ik heb iets dat ik jullie wil laten zien’, en haalt zijn iPhone tevoorschijn met foto’s van JJ Abrams [de regisseur van de nieuwe Star Wars] en de robot. Precies ónze robot!”

De BB-8 is verkrijgbaar sinds begin september en in een maand tijd gingen de verkopen zo hard dat Sphero meer verdiende dan in heel 2014. De eigen rolrobot verkocht circa 14 keer per uur, rekende Bloomberg uit, maar BB-8 is goed voor 2000 exemplaren per uur. Wilson: “It’s like printing money.”

Star Wars: The Force Awakens gaat 18 december wereldwijd in première.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl